Een nieuw sieraad kan ook beginnen bij de edelstenen. Ik kocht een mosgroene heliodoor en een frisse aquamarijn. De combinatie van stenen deden mij gelijk denken aan het werk van schilder Leo Gestel (1881 Woerden - 1941 Hilversum) en dan met name zijn wat vroegere werk.
Leo Gestel was vernieuwend en werkte achtereenvolgend in verschillende stijlen, maar ontwikkelde ook een luministische stijl, die hij gebruikte voor het schilderen van landschappen rond Woerden. Bij zijn werk, of het nu luministisch of expressionistisch is, is de schildertoets duidelijk aanwezig. Veel van zijn werk, waaronder de reeksen die hij schilderde op Mallorca, zijn opgebouwd uit ronde, halfronde en veelhoekige vormen. (schilderij Leo Gestel | Dag- en lamplichtstudie | winter 1908-1909 collectie Kröller-Müller museum) (schilderij Leo Gestel | Olijfgaard Mallorca | 1914 collectie Kröller-Müller museum)
Zowel deze duidelijke vormen als de schilderstoets wilde ik verwerken in mijn ontwerp. De twee edelstenen hebben naast kleur ook de herkenbare ovale en vierkante vorm. Daar wilde ik de ronde vorm aan toevoegen. Door een zilveren cirkel op te bollen heb ik een halfronde vorm gemaakt. De schildertoets is verwerkt door het oppervlak met een structuurhamer te bewerken.
Het is mijn ambitie om sieraden te maken die onderdeel worden van je identiteit. Sieraden die je jaren bij je draagt. Daarom zorg ik ervoor dat de sieraden goed aansluiten op het lichaam en licht van gewicht zijn. Dit wat grotere ontwerp is draagbaar doordat de achterzijde van de oorbellen hol zijn. Een stevige stift en een grote maat pousette zorgen dat de oorbel de hele dag veilig blijft zitten.